Trendlunch: Dit zijn de stijltrends van 2017Radicale Reframe

Gistermiddag vond in Amsterdam weer de trendlunch van de campagne #mooiwatbloemendoen en #mooiwatplantendoen plaats, waarin de stijltrends van 2017 centraal stonden. Dit keer op het toffe industrieterrein Oosterburg in de Van Gendthallen.

Alles draaide om beleving. Dit werd meteen duidelijk toen je geblinddoekt langs een aantal stations werd geleid. Door je ogen uit te schakelen, komt de nadruk te liggen op andere zintuigen, zoals tast, reuk en smaak. Zo kwam je langs een station waar je een aantal planten kon voelen. Of kreeg je te eten aangeboden, zonder het te kunnen zien.

Daarna mocht je doorlopen naar de lange lunchtafels. De ruimte was weer prachtig aangekleed door Klimproducties. Boven de tafels hingen ‘kroonluchters’ van enkel blad. Op tafel lagen bloemen los op tafel, wat alles te maken had met het thema Radical Reframe.
Dit thema heeft betrekking op de tijd waarin we nu leven. Veel in onze maatschappij is aan het veranderen. Een snelle ontwikkeling van technologie, klimaat en politiek, waardoor we gaan innoveren en bestaande oplossingen radicaal reframen.
Neem als voorbeeld blad, wat normaal als opvulling wordt gebruikt; nu is het juist het hoofdonderwerp en steelt het de show als je ze bundelt. Bloemen worden heel anders gebruikt door ze in lijnen op tafel te leggen, waar ze voorheen netjes in vaasjes op water staan.

Stijltrends

Ook dit jaar zijn er weer vier stijltrends uitgewerkt door Bloembureau Holland, in samenwerking met trendwatcher Aafje Nijman. Tijdens het eten gaf Aafje hier een presentatie over. Aan de hand van reclames, etalages en foto’s uit de media maakt ze duidelijk hoe de trends tot stand zijn gekomen en hoe we ze in interieur-, mode-, maar ook in planten- en bloemenland terug gaan zien.
Aan elk detail was gedacht. Zo was ook de lunch afgestemd op de presentatie en werd het eten geserveerd in de stijl die werd besproken. Bijvoorbeeld een bord waarin religies in terugkwamen in de vorm van vis (christendom), kikkererwten (islam) en een dip met mierikswortel (jodendom). En het was nog heerlijk ook! Daarnaast lagen er broden om te breken en delen, wat in elke religie terug komt. Heel gaaf bedacht!

In de hoeken van het industriele gebouw waren mysterieuze zwarte boxen gebouwd, waar we pas achteraf in mochten kijken. In elke box werd een stijl uitgebeeld met bloemen, planten, personen en belevenissen. Heel mooi om te zien hoe hierin het verhaal van Aafje totaal tot leven is gebracht. Je voelde meteen de stijl. Er werd gebruik gemaakt van geuren, kleuren en geluid. Dit om alle zintuigen te prikkelen en je de sfeer echt te laten beleven.

Rebel / Serious-Less

Ik heb twee stijlen uitgewerkt met foto’s, waarvan de eerste ‘Rebel’ is:

Spanningen lopen op en er komt veel ellende op ons af. Daarom hebben we behoefte aan een uitlaatklep en vergeten we de regels eventjes. Kleur, vrolijkheid en gekkigheid krijgen een centrale rol. Totaal onbevangen nemen bloemen en planten een plek in. Zo ontstaat een ruimtebeleving die een humoristische kijk op producten en het leven mogelijk maakt. Niks is goed of fout, alles mag.

Hierbij wordt gebruik gemaakt van alle kleuren, grof, kunststof materiaal en onverwachte en opvallende vormen en combinaties.
Voor je de box in ging kreeg je een koptelefoon op met vrolijke muziek en in het midden werd er nog een foto van je gemaakt. Een lekkere rebelse kamer dus waar veel te beleven viel. Schreeuwende kleuren, druk met hangende flessen en grote borden met duidelijke quotes.
We hebben behoefte aan af en toe eens lekker gek. Dit is in modeland bijvoorbeeld te zien aan de foute kersttruien die weer helemaal kunnen, cartoon patches, mickey mouse truien en de herenpakken in allerlei uitvoeringen en kleuren. Ook het combineren van een nette broek met sportschoenen en andersom, een sportbroek kan weer met pumps eronder.
Maar ook daarbuiten zie je bizarre dingen langskomen. We kregen het filmpje te zien van de fietspromotie van Amsterdam, waarbij Maxim Hartman buitenlandse toeristen op best wel absurde manier vertelt hoe ze het beste op hun fiets kunnen stappen of moeten uitkijken dat ze niet in de tramrails terecht komen. (Ken je het niet? Zoek het filmpje dan absoluut op :D)

Harmonise

Een tegenhanger van de vorige trend is de tweede, ‘Harmonise’:

De wereld wordt steeds minder transparant. We weten niet meer waarop we kunnen vertrouwen. Als gevolg daarvan gaan we de natuur als ons nieuwe geloof zien. Daarom willen we de buitenwereld voelen en creeeren we plekjes waar we ons kunnen terugtrekken. Planten die met hun geur en kleur de zintuigen prikkelen, versterken deze sfeer. Binnenshuis zien we een nieuwe benadering van geurtherapie en zelfmaakideeen, vaak op basis van natuurlijke producten zoals bloemblaadjes of kruiden.

Geen felle kleuren, maar veel groene, rustige en aardse tinten. Natuurlijke materialen, rustgevende en organische vormen.
De box was dan ook een stuk rustgevender dan de eerste. Er stond een groot bad, een mooie vrouw erin die heerlijk tussen al dat groen op en onder allemaal blad lag. De zwarte wanden waren volgehangen met groene, lange, hangende planten. Veel vaasjes bij elkaar gezet in aardetinten met bloemen in dezelfde tinten waardoor het zo’n mooie moody sfeer kreeg. Je werd er meteen rustig, ook omdat het er heerlijk rook. Er stonden geurflessen waaruit iedereen een eigen flesje meekreeg.
Ook deze trend zie je duidelijk terug komen om je heen. Denk maar eens aan het bomenbehang, de opgezette vogels en vlinders. Steeds meer planten in huis en ook gaan mensen steeds weer meer bloemen kopen om de natuur naar binnen te halen. Ook op de woon- en designbeurzen, waar een paar jaar geleden nog maar weinig bloemen en planten te zien waren kun je er nu niet meer omheen.
Bij deze trend hoorde het eerste gerecht, wat je hierboven op de foto’s ziet. Het aarde op het bord, de worteltjes en kwartelei stelden heel duidelijk de natuur voor.

Buiten dat ik het natuurlijk heel leuk vindt om alle planten en bloementrends voorbij te zien komen en de kunde waarmee het allemaal gemaakt is, is het gewoon heel leuk om te horen wat er nu precies achter zit. Hoe ze bij zo’n stijltrend komen en hoe die dan terug te zien is in de maatschappij. De uitleg is echt fantastisch en ik had dan ook meerdere aha-momenten. Je ziet de dingen wel voorbij komen, maar in de presentatie wordt dan ineens duidelijk waarom dat dan uitgerekend nu gebeurd op modegebied of waar de trends in interieurland nou vandaan komen. Dan blijkt dus dat dat niet zomaar uit de lucht komt vallen en het echt ergens op slaat.
En dat in combinatie met lekker eten, op een inspirerende plek en leuke, nieuwe mensen. Hopelijk tot volgende jaar!!

Hoe het er vorig jaar aan toe ging kun je hier lezen, toen schreef ik er ook een blog over.

0 Reacties

    Geef een reactie